الاثنين، 10 أبريل 2023

بالهداوة يا صاحبي بقلم الشاعر د ، عمر عبد الجواد

 ...... (( بالهداوة  يا صاحبي )) ....   .

بالهداوة يا صاحبي بالهداوة 

            لما تعاتبني و اعاتبك  بالهداوة

إهدي  يا صاحبي حبة 

                        دا العتاب هدية  أحبه

و خد  آخر  كلامي 

                   وأحسن الظن في سلامي

بدل عتابي  و ملامي

             نقفل ع الشيطان باب العداوة

افتكر لحظة حلوة 

                                   عشناها  سوا

وإفتكر  مرة  غنوة 

                                   سمعناها سوا

و نتنازل عن أي هفوة

                       و ننسي حبة  القساوة

إنت  و انا .. هناخد   إيه 

                 م  الخصام حتي و الخناق ؟

ليه  تساومني و اساومك

   علي حقي و حقك و نتسابق ع الفراق 

واللي يسمعني و يسمعك

                يفتكر  أننا  في حلبة  سباق

و الشيطان  يدخل ما بينا

                       و يزيد  خلافنا ضراوة 

هيا  دنيتنا  إيه... غير يومين

                      يوم  لقا  و التاني فراق 

يفيد  بإيه  تعذبني  و أعذبك

                   بدل ما تعذرني  و أعذرك  

و تقدرني  و أنا أقدرك 

               و يحل مكان الخصام أشواق

تزول من عنينا  الغشاوة  

                      و تزيد  ما بينا  الغلاوة .

بالهداوة  يا صاحبي بالهداوة

             لما تعاتبني و اعاتبك بالهداوة

★★★★★★★★★★★★★★★

د/عمر عبد الجواد عبد العزيز


0 تعليقات:

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية