يا عم صالح. الشاعر الدكتور عمر عبد الجواد عبد العزيز
....(( يا عم صالح)).....
ليه ... يا عم صالح ؟؟
الدنيا بقت .. مصالح
مشيت مع واحد يومين
يغرقك في الهم. و الدين
و كلام مُر ..... جارح
ليه .....يا عم صالح ؟؟
إحترت معاك يا زماني
الطيب فيك ..بيعاني
و منك بقول آه ياني
الورد معاد .....طارح
ليه ما يا عم صالح ؟؟
تزرع ورد يطرح شوك
و أقرب الناس يغشوك
وفي لحمك ينهشوك
وفي الكدب والنصب فالح
ليه..... يا عم صالح ؟؟
ما نعمل حساب لعشرة
يلدغك كأنه حشرة
تشتري الدهب يطلع قشره
و الفكر من القهر سارح
ليه يا عم صالح ؟؟
ما عدت عن الطباع داري
الكل همه المصاري
العين الصافية تطفح مجاري
و أداري ناري
......من الاندال والطالح
ليه ....يا عم صالح ؟؟
الدنيا فانية ما تستاهل
الكل عنها .... راحل
ليه بالآخرة جاهل
و لا يبقي غير
........... عملك الصالح
مش كده يا عم صالح !!
★★★★★★★★★★
د/عمر عبد الجواد عبد العزيز


0 تعليقات:
إرسال تعليق
الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]
<< الصفحة الرئيسية