الصبر بقلم الشاعر اسامة عبدالقادر
الصبر
لازم من الصبر وكظم الغيظ
ولابد منهم
علشان نعيش
لازم نكتر منهم
نصبر على الأخلاق الصعبة
والكلام اللي مش هوه
إحنا أصحاب التصرف اللي هوه
ولابنغلط في أي حد
وصبرنا جميل وممتد
هنلاقي اللي قدامنا
هيهدا ويعرف الحق
إن الله مع الصابرين
جملة مؤكدة في كل حين
وديما بطل الحكاية
هو شيخ الصابرين
وهو الكسبان في الآخر
وإلى يوم الدين
عمر الصبر ماكان دقة نقص
دهوه الكمالة وزينة القلب والعقل
الصبر مفيد
ومفعوله أكيد
وياريت نكون وياهم
اللي ربنا أشار إليهم
بقوله الكريم :"وبشر الصابرين" ...
أسامه عبد القادر أحمد


0 تعليقات:
إرسال تعليق
الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]
<< الصفحة الرئيسية