الأحد، 19 فبراير 2023

الصبر بقلم الشاعر اسامة عبدالقادر

 الصبر 


لازم من الصبر وكظم الغيظ 

ولابد منهم 

علشان نعيش

لازم نكتر منهم

نصبر على الأخلاق الصعبة 

والكلام اللي مش هوه 

إحنا أصحاب التصرف اللي هوه 

ولابنغلط في أي حد 

وصبرنا جميل وممتد 

هنلاقي اللي قدامنا 

هيهدا ويعرف الحق 

إن الله مع الصابرين 

جملة مؤكدة في كل حين 

وديما بطل الحكاية 

هو شيخ الصابرين 

وهو الكسبان في الآخر 

وإلى يوم الدين 

عمر الصبر ماكان دقة نقص 

دهوه الكمالة وزينة القلب والعقل 

الصبر مفيد 

ومفعوله أكيد 

وياريت نكون وياهم 

اللي ربنا أشار إليهم 

بقوله الكريم :"وبشر الصابرين" ...

أسامه عبد القادر أحمد


0 تعليقات:

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية