اروح لمين بقلم الشاعر عمر عبد الجواد
....(( أروح لمين ؟ )).....
أروح لمين ياما ؟؟
و أنا تايه في وسط اللمة
لا جرحي راضي يطيب
و لا لاقي ليا حبيب
و دايخ بين الخال و العمة
أروح لمين يا ما ؟؟
أنا حلمي كان كبير
أفرح و اغني و اطير
غرفت ياما في بير
و الكل مشغول من يمه
أروح لمين يا ما ؟؟
قالوا البُكا للرجال عيب
قلت أسافر و اللقا نصيب
يمكن ألاقي في الغربة حبيب
يزيح عن صدري الغمة
أروح لمين يا ما ؟؟
سافرت ياما بلاد
و أقمت للراحة حداد
لقيت الزمن جلاد
و حرمت روحي من الضمة
أروح لمين يا ما ؟؟
قعدت سنين و سنين
و إتحملت ألم و شجن وأنين..
في غربة نار و مرار ..وحنين
للخال و العمة .
أروح لمين يا ما ؟؟
رجعت و انا كلي أمل
ٔألاقي الحال إتعدل
ما لقيت لروحى عمل
و نار الغربة أهون من اللمة
أروح لمين يا ما ؟؟
★★★★★★★★★★★
د/عمر عبد الجواد عبد العزيز


0 تعليقات:
إرسال تعليق
الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]
<< الصفحة الرئيسية