السبت، 3 يونيو 2023

ف حب الحسين بقلم الشاعر محمد البريمى

 شعر غنائى..

((( ف حب الحسين )))

أنا طالب الإذن منك .. يا مولانا يا سيدنا الحسين ..


أزور  حضرة النبى جدك  .. و الكعبه و الحرمين ..


و إنت أحب الناس إليه  و و دمعتك غاليه عليه ..


و إحنا عشمنا فيك و فيه .. يشفعلنا يوم الحساب و يكون لينا خير معين و ضنين ..


          أنا طالب الإذن منك ..


يا حسين يا شهيد كربلاء .. يلى الدنيا بكت م حزنها عليك ..


ف عز الصيانصرت دين الله و طيرت الحمام .. ألف تحيه و سلام ليك  ..

يا أول شهيد مصرعه فك الحزام  .. لا همه من غدر سيف ولا همه من سوء الختام ..


حاربت و جاهدت لآخر نفس ف الروح ..  و كانت النتيجه عرس ف السما و فرح ف الأرض و جنة تحت رجليك ..


        أنا طالب الإذن منك ..


روحك يا حسين هتفضل عايشه فينا  .. و إسمك راح نكتبه بدموع عنينا ..


عشان إنت غالى و إبن الغالين ..  ..  و جدك كمان عزيز و غالى علينا ..


هنعادى كل اللى يعاديكم .. مش هنضعف  قدامهم طول م إحنا مؤمنين بالله و بيكم .. 


ده الخير اللى إحنا فيه .. بيكم مش بصنع إيدينل ..    


        أنا طالب الإذن منك ..       


أحنا بنحبكم يا آل البيت و حبكم ده فرض وواجب  .. و  قربنا منكم بيسهلنا كل المصاعب..


و ياما إشتاقت العين لرؤياكم .. و الرمش قبل الحاجب   


ده زكراكم بتعطر النفوس .. و على نوائب الدهر بندوس ..

و السرور  بيدخل قلوبنا .. و بتخرج منها كل المتاعب ..  


          أنا طالب الأذن منك ..  


كفايه علينا جوار المصطفى و آل البيت .. و إنت يا حسين  على  هديه إتربيت .. 


ونا كان لى  الشرف إنى من بحر غلمكم .  أكتفيت و إرتويت ..


و إنتوا أساس الطريق .. و أحلى صحبه وقت الضيق ..   


لولاكم م كنت أصبحت ولا أمسيت .. ولا كنت مشيت ف طريق الهدى و إهتديت ..


         أنا طالب الإذن منك ..


بقلم الشاعر الغنائى ..

محمد البريمى ..


0 تعليقات:

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية