الخميس، 24 أغسطس 2023

رحله عشناها..:طنطا كفر الزيات....اكوه الحصه

 رحله عشناها..


رحله عشناها ناس مجروحه وناس جعانه


وناس زي الديابه ماخدناش منهم غير الظلم والقسوه والحيره


ونفوسهم تعبانه ماشفناش منهم غير الظلم والاهانه والحقيقة اللي بعد كده عرفناه


وأصبحنا في دوامه وعمرنا معاهم ماحسينا بالسعاده وكل شيخ وله طريقه


وقلوب موجوعه ودموع تايه وسهرانه ماخدناش غير الغدر منهم والخيانه


مع الرغم بيهم استكفينا وعشنا معاهم بكل إخلاص وأمانه والمقامات محفوظه


لكن ياخساره طلعوا عالم زي أكياس القمامه لا قدروا حبنا ليهم وكل شيء أصبح مالوش عازه


وناس انكتبوا علينا رافضين التفاهم وعايشين معاهم وبينا وبين بعض عشره وحكايه


مكتوبه في الصفحه الاولى وكل موقف له معانا سطر وصوره


لكن تعمل ايه في ناس عقولهم دايما بالحب مشغوله والمشاكل بزياده


دا غير الظلم والاهانه وكل يوم بحاله مش عارفين نبتدي منين معاهم الحكايه


لو قدمنا المعروف نبقى مالناش في قلوبهم معزه ولا مكانه


تايهين والقلوب قاسيه وغداره ودموع منهاره واصبحنا ضحيه وغلابه


لا عرفنا معنى الفرحه ولا حتى معنى الابتسامه وكل يوم بحكايه


وتنتهي الرحله معاهم بالفراق والخساره والعمر بيجري ومالناش عازه


لكن هايجي يوم وكل شيء هايكون مكشوف والكل هايعرف مين الظالم ومين المظلوم ومين. اولى بالبدايه...


مع فارس الكلمه.... الشاعر طاهر مختار عتيت


شاعر العصر...... الاحساس و بس....تحيا مصر


طنطا كفر الزيات....اكوه الحصه


0 تعليقات:

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية