السبت، 14 أكتوبر 2023

منام الشاعر ياسر أحمد

 شوفت منام أحترت انا فيه

افتكره وراح احكى عليه

شوفت انا طاير زي الطير

شايل غصن زيتون اخضر

مليان حب ومليان خير

طاير فوق مدينه جميله

فيها مبانى عريقه اصيله

فيها القدس وفيها الأقصى

وفيها النخل والزيتون

فجأه وان طاير وبسبح

طلعوا عليا غربان الشوم

قالو ارحل ماتقرب 

واوعي قعادك هنا يدوم

قلت اشمعنى  ومالكم يعني

هي القدس ملك جدودكم

ولا القدس دي ملك الغير 

لا والله ماأطير وأسيبها

هو انا اقدر اعيش من غيرها

انا من غيرها حزين  مقهور

وابقى جريح بجناح مكسور

انا لواشوف حد مزعلها

بجري عليها وامسح احزانها

بكره تشوفوا انا ح اعمل ايه

رايح افديها بروحى ودمى

رايح افديها بكل جميل

وده كلامى  حاسبوني عليه

لو ماعرفتش منكم أحميها

يبقى اعيش انا اعمل ايه 

ضحكوا وقالو ده طير كداب

اوعو فى يوم تعملو له حساب

فاكرين لما حرقنا الأقصى

حد اتحرك ولاأتعصب

دول اموات وضميرهم مات

او عايشين من غير احساس

زي الدنيا مالها اساس

قطع لسانك ياغراب الشوم

احنا خلاص هانفوق من النوم

فاكرين يوم سته اكتوبر

لما الجيش المصري هزمكم

في ست ساعات رغم الصوم

فاكرين لما بارليف اتحطم

واكتوبر بقي ليكم مشؤم

فاكرين لما قطع احلامكم

وطير من عيونكم النوم

راح اوعدكم بكره القدس راح يتحرر

وانسي الامي وكل جراحي

وده مش وعدي ده وعد الهي

يعني القدس راح تتحرر

وحتى سماها  من الغربان

وانزل على بحرها انا  وأشرب

ده انا للحريه كتير عطشان

احنا صبرنا والصبر جميل

واللي بيصبر بكره يكون رابح كسبان

🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬🇪🇬

بقلمي ياسر أحمد



0 تعليقات:

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية